EFFECT OF EXTREME MOTOR ACTIVITY MEANS ON PSYCHO-EMOTIONAL STATE AND COGNITIVE PROPERTIES OF MALE ADOLESCENTS AGED 13–14
Keywords:
adolescents, physical education, skateboarding, roller sport, psycho-emotional state, cognitive propertiesAbstract
The aim of the study is to identify the effects of motor activity extreme types (skateboarding and roller
sport) on psycho-emotional state and cognitive properties of male adolescents aged 13–14. 20 adolescents of secondary school-lyceum number 23 of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (Ivano-Frankivsk) participated in the experiment. The pupils of experimental group were training under the author’s methodology in health recovering club “Extreme”. The duration of the forming experiment lasted 9 months. The psychoemotional state testing was performed using such methodics: “Stress proneness”, “Person’s Total Emotional Orientation” by B. Dodonov, “Emotional-volitional qualities screening” by Taylor, Eysenck, Roong, Rotter processing by Kondratyeva, “Person’s character quiz”, “Personal Aggression and Conflict Questionnaire”, “Logical and Mechanical Memory Test” and “Visual Reproduction Questionnaire”.
Retesting of emotional-volitional qualities showed that adolescents engaged in extracurricular skateboarding and roller sports activity changed external locus control to the internal, that is, they became more responsible for what is happening to them. In the group of adolescents engaged in the experimental program, the proportion of children with negative aggressiveness decreased significantly from 53.92% before the experiment to 35.00% at the end of an experiment (F = 2.05; p <0.05) and the number of adolescents were been a stressful state decreased by 50.39% of those before the experiment (χ2 = 13.96; p <0.01); mechanical and logical memory have shown that in adolescents, which systematically engaged in the proposed program, the growth rate of mechanical and logical memory was 14.75% and 15.78% respectively and attention concentration indicator increased by 1.5 times – from 4 to 6 minutes, the number of errors in the test decreased by 15.24%.
Key words: adolescents, physical education, skateboarding, roller sport, psycho-emotional state,
cognitive properties.
References
психотехника. 2012; 1: 1-24.
2. Бондар ТС. Перспективи розвитку неолімпійських видів спорту в сфері дозвілля. Стратегічне
управління розвитком галузі “фізична культура і спорт”. Харків: ХДАФК; 2015. 131 c.
3. Горкавий ВК, Ярова ВВ. Математична статистика: навч. посібн. К.: ВД “Професіонал”; 2004. 384 с.
4. Дубогай ОД, Євтушок МВ. Зміст та результативність шкільної інноваційної діяльності в системі здоров’язберігаючих технологій. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві:
зб. наук. пр. 2008; 1: 36-40.
5. Епифанова ЕС. Экстремальные виды активности как форма формирования стрессоустойчивости
тинейджеров. Психолог. 2014;5:16–38. URL: http://e–notabene.ru/psp/article_13238.html. DOI: 10.7256/
2306–0425.2014.5.13238.
6. Зуев ВН, Иванов ВА. Ценностные ориентации при выборе спортивных субкультур экстремальной
направленности. Теория и практика физической культуры. 2013; 12: 14-16.
7. Ильин ЕП. Психомоторная организация человека. СПб.:Питер; 2003. 384 с.
8. Калюжна ЄМ. Психологічні механізми особистісної тривожності у підліткового віці : автореф. дис. …
канд. психол. наук. Київ, 2008. 29 с.
9. Козьяков РВ, Орлова ЕА, Петрова ЕА, Еремин МВ. Особенности взаимосвязи эмоционального
интеллекта и копинг-стратегий подростков, занимающихся экстремальными видами спорта. Теория и
практика физической культуры. 2017; 4: 26-28.
10.Комінко СБ, Кучер ГВ. Кращі методи психодіагностики. Тернопіль: Карт-бланш; 2005. 406 с.
11.Коноплева ИН, Калягин ЮС. Саморегуляция психических состояний как элемент психологической
готовности к деятельности в экстремальных условиях. Психология и право. 2011; 4: 92-98. URL:
//psyjournals.ru/psyandlaw/2011/n4/49298.shtml.
12.Корольчук МС, Крайнюк ВМ. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та
екстремальних умовах. К.: Ника-Центр; 2006. 580 с.
13.Круцевич ТЮ, Благій ОЛ, Смоліус ГГ, та ін. Методичні рекомендації щодо підвищення ефективності
експериментальних програм фізичного виховання в школі, їх змісту та технології реалізації. К.: Наук.
cвіт; 2006. 25 с.
14.Самойлов МГ, Бейгул ІО. Зміни в психіці дзюдоїстів в екстремальних умовах спортивної діяльності.
Слобожанський науково-спортивний вісник. 2011; 3: 146-49.
15.Brymer E, Schwitzer R. Extreme sports are good for your health: a phenomenological understanding of feaur and anxiety in extreme sport. J Health Psychol. 2012; 18(4): 447-87.
16.Cairney J, Veldhuizen S, Szatmari P. Motor coordination and emotional-behavioral problems in children.
Curr Opin Psychiatry. 2010; 23(4): 324-29.
17. Herting Megan M, Nagel Bonnie J. Differences in Brain Activity during a Verbal Associative Memory
Encoding Task in High- and Low-fit Adolescents. Journal of Cognitive Neuroscience. 2013; 25(4): 595-612.
18.Inchley J, Kirby J, Currie C. Longitudinal changes in physical selfperceptions and associations with physical
activity during adolescence. Pediatric Exercise Science. 2011; 23: 237-49.
19.Ruiz LM, Palomo M, Ramón I, Ruiz A, Navia JA. Relationships among multiple intelligences, motor performance and academic achievement in secondary school children. International Journal of Academic Research. Part B.2014; 6 (6): 1-9.
20. Salami SO. Personality and Psychological Well-Being of Adolescents: The Moderating Role of Emotional
Intelligence. Social Behavior and Personality: an international journal. 2011; 39(6): 785-94.