ON THE QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS ON FACULTY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS (on the example of the Petro Mohyla Black Sea National University)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.33.26-34

Keywords:

questionnaire, student, specialty, motive, quality of education

Abstract

The purpose of the research: to improve the quality of the educational process in higher education at the Faculty of Physical Education and Sports by tracking the attitude of students to the educational process at the Petro Mohyla National University.

Methods of research: The survey was carried out during January-February 2019. The survey was attended by 158 students studying at the Faculty of Physical Education and Sports. The method of analysis of scientific sources and methods of mathematical statistics is applied.

Research results. Students determined the rating of leading motives in choosing future professional activities: their own desire (33.2%), prestige of the profession (15.5%), the possibility of further employment (13.7%). The quality of higher education at the university was characterized by the majority of students as “high” and “very high” (77.2%). More than half of the interviewed students (57.0%) believe that the criteria for evaluating their knowledge and skills are always transparent and understandable. Almost a quarter of respondents noted (25.3%) that they are not satisfied with the criteria of evaluation.

Most students are satisfied with the level of organization and conducting lectures on profile (93.1%) and non-core subjects (89.8%). The lowest level of students’ satisfaction with the level of organization and conducting of lectures and practical, seminars on non-core disciplines.

The rating of qualities of teachers, which according to students is the most important, is determined:

1) the competence in the subject,

2) interest in ensuring that students get high-quality knowledge

3) nonconventional conduct of classes, creativity

4) democratic attitude towards students

5) objectivity in the assessment of students’ achievements.

Most of the students surveyed were not disappointed with the choice of faculty and specialty (72.2%). Conclusions The survey contributes to the process of bilateral interaction between teachers and students. Measures are being developed to improve work programs in disciplines. It is necessary to draw the attention of teachers of non-core disciplines to the quality of teaching subjects, to update both lecture courses and practical classes, taking into account the specifics of the specialty in which teaching is conducted.

References

1. Бондаренко ІГ, Бойченко ОВ, Тюветський ДО, Бондаренко ОВ. Проблеми підготовки майбутнього вчителя з фізичного виховання за результатами соціологічного дослідження. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка : [зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт]. Чернігів. 2017; Вип. 147. Т. 1: 283-284.
2. Про вищу освіту : Закон України № 1556-VII, від 1.07.2014 чинний, поточна редакція. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 24.02.2019).
3. Карпюк Р. Стратегія підвищення якості вищої фізкультурної освіти. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. 2015; № 3 (31): 21-24
4. Мозальов ВЄ. Моніторинг якості освіти: вітчизняний та зарубіжний досвід. Вісник Національного університету оборони України, 2014; № 5 (42): 99-104.
5. Офіційний сайт EOSE (Европейська асоціація з питань спорту, занятості та освіти) [Електронний ресурс]. URL: http://eose.org/2015/10/exclusive-interview-with-antonio-silva-mendes/(дата звернення: 24.02.2019).
6. Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/yakist-osviti (дата звернення: 24.02.2019).
7. Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 22 “Охорона здоров’я”, спеціальність 227 “Фізична терапія, ерготерапія” : наказ Міністерства освіти і науки України від 19.12.2018 р. № 1419. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/ 12/19/227-fizichna-terapiya-ergoterapiya-bakalavr.pdf.
8. Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття / Переклала з англ. Ганна Лелів. Львів. Літопис. 2018. 296 с.

Published

2020-01-03

Issue

Section

Articles