ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL CONDITIONS FOR IMPROVING PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS OF SPECIAL MEDICAL GROUPS AT HIGHER TECHNICAL EDUCATION INSTITUTION

Authors

  • O. Hladoshchuk Dniprovsk State Technical University

Keywords:

health, physical development, students, support, physical capacities

Abstract

This article deals with the organization and conduction of health classes with students of special medical
groups at a higher technical educational institution. The issues of physical and psychological preparation of
students to professional activity are also considered. Besides, the factors that can affect the physical and
psychological health as well as the emotional state of a young person are identified. The purpose of the research
is to develop theoretically and experimentally substantiate the organizational and methodological conditions for
improving the efficiency of health-improving work with students of special medical groups using physical
culture. To achieve the goal of our study, the following tasks were set: 1. To analyze the scientific and
methodological literature and information regarding the introduction and use of health technologies in the
educational process of a higher technical educational institution. 2. To substantiate the complex of organizational
and methodological conditions aimed at improving the efficiency and health orientation of the physical
education of students of a special medical group. 3. Experimentally verify and evaluate the effectiveness of the
developed methodology. It was established that the emergence of a number of diseases in students is due to the
insufficient amount of physical activity, high psycho-emotional stress and stress in the process of training at the
university. The role and importance of traditional and non-traditional health technologies using in the educational
process in special medical groups are revealed. It has been established that physical education classes in
special medical groups are an integral organizational-methodical form of physical training, the means of which
are strictly regulated health-improving exercises of selective influence on the human organism. The complex of
organizational and methodological conditions was developed and substantiated, the basis of which is an
individually-differentiated approach to the physical education of students of a special medical group to a particular
type of physical activity, with the systematic use of the four-time practice a week mode. This study
substantiates the hypothesis that raising the level of physical education of students of a special medical group in
higher technical education institution largely depends on the quality pedagogical support of physical training
and health activities based on differentiated approach, which will allow to put into practice organizational,
methodological, medical-physiological and psychological-pedagogical conditions of the educational process.
Key words: health, physical development, students, support, physical capacities.

References

1. Бисмак Е, Пешкова О. Анализ нозологий у студентов специальной медицинской группы в связи с
применением современных средств лечебной физической культуры. Слобожанський науково-спор-
тивний вісник. 2012; 3: 89-94.
2. Боднар ІР. Теорія, методика та організація фізичного виховання у спеціальній медичній групі. Львів:
2013. 187 с. http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/3751.
3. Дубогай О, Євтушок М. Роль пізнавальної діяльності в системі занять фізичного виховання студентів
спеціальних медичних груп у процесі соціалізації їх особистості. Науковий часопис НПУ імені М. П. Дра-
гоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015;
3(1): 135-138. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015.
4. Едешко Е, Садовская Т. Комплексная система в физическом воспитании студентов специальных меди-
цинских групп по нозологическим типам заболеваний. Гродно: ГрГУ; 2002. 62 с. ISBN 985-417-366-6.
5. Кашуба В, Футорный С, Андреева Е. Современные подходы к здоровьесбережению студентов в процессе
физического воспитания. Физ. воспитание студентов. Харьков: 2012; 5: 50-58.
6. Клапчук ВВ. Волевое управление дыханием в клинике и спорте. [Текст]. Днепропетровск: Б.и., 2017:
53-58. ISBN 978-966-6630-73-5.
7. Романчук А, Клапчук В. Проблемы оздоровительной физической культуры и физической реабили-
тации [монографія]. Одесса: издатель Букаев В.; 2015: 252. ISBN 978-617-7215-18-8.
8. Рыбачук НА. Формирование способности студентов к сохранению собственного здоров’я. Тамбов:
Изд-во Юком; Наука и современность; 2016; 3(9): 121-125.
9. Сущенко Л, Кравченко С. Про фізичне виховання як педагогічний процес цілеспрямованого формування
рухових умінь і навичок та розвитку фізичних якостей. Фізичне виховання у вищій школі та його роль у
підготовці спеціалістів. Запоріжжя: ЗНТУ; 2003. 67-69.
10. Футорный СМ. Современные аспекты разработки и внедрения здоровьесберегающих технологий в
процессе физического воспитания студенческой молодежи. Фізична культура, спорт та здоров’я нації.
Вінниця; 2014. 3 (56): 312-319.

Published

2020-01-01

Issue

Section

Articles