FEATURES OF THE GAME PERFORMANCE OF YOUNGER SCHOOL AGE

Authors

Keywords:

game activity, game performance, physical and mental working capacity, children.

Abstract

Рurpose. Identify the priority means of gaming activity for elementary school students, to identify the
reasons that reduce the possibility of involving children of primary school age in the gaming activity. Methods.
The method of expert evaluation and methods of mathematical statistics were used in the work. The study was
attended by 36 experts, namely: 26 physical education teachers, 5 primary school teachers and 5 parents).
Results According to the peer review, it has been established that mobile games are the leading means of playing
games for elementary school children. However, in order to enrich the spectrum of gaming activity of junior
pupils, according to experts, football, badminton, hockey on the grass, pinball, mini-basketball, softball should
be included. It is revealed that one of the important reasons that hinders the wide introduction of gaming types
of motor activity at physical education lessons is poorly developed material and technical base for sports
exercises. Conclusion. An expert assessment shows that there is little time left for playing children at school
(42.9% of experts are paying attention to it). The research revealed that various psycho-physiological, social,
economic, ecological, hygienic, hereditary factors. Therefore, in the organization of educational work and
gaming activities, aimed at the development of physical and mental performance of primary school students,
these factors should be taken into account. Accounting for age and individual characteristics of physical and
mental development creates favorable conditions for the gradual increase of physical and mental ability to work,
development of cognitive abilities. The respondents of this age group are individually differentiated approaches.
Key words: game activity, game performance, physical and mental working capacity, children.

References

1. Андрєєва ОВ, Технологія розробки рекреаційно-оздоровчих програм у літньому оздоровчому таборі.
Слобожан. наук.- спорт. вісн. 2011; № 4: 216-220.
2. Андрєєва О, Гакман А. Мотиваційні пріоритети школярів у виборі рекреаційних занять. ІІІ Міжнар.
науково-практ. конф. “Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму”.
Запоріжжя. 2010. 13-14.
3. Балацкая Л. Гакман А, Наконечный И, Васкан И. Социально-экономическое развитие страны как
средство влияния на олимпийское движение и физическкую культуру. “Sport. Olimpism. Sănătate”:
Consacrat fniversării a 65-a organizării ĭnvăţămăntului superior de cultură fizică din Republica Moldova:
Congres Ştiinţific Internaţional, 5-8 octomrie 2016: [et al.]; Т. 2. Chişinău: USEFS. 137-141.
4. Вілігорський ОМ, Особливості суддівської діяльності у вільній боротьбі. Young. 2017; Т. 43; № 3.1.
5. Гакман А, Особливості мотивації підлітків 11-14 років до фізкультурно-оздоровчих та рекреаційних
занять. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції “Актуальні проблеми фізичного
виховання студентів в умовах кредитно-модульної системи навчання” 12-13 квітня 2012 року. Дніп-
ропетровськ. 2012. 43-49.
6. Діхтяренко ЗМ, Збереження фізичного та психічного здоров’я молодших школярів під час форму-
вання наполегливості засобами рухливих ігор. Педагогіка вищої та середньої школи: Збірник науко-
вих праць. Кривий Ріг: КДПУ. 2005; Вип. 11: 414-418.
7. Зорій ЯБ, Гакман АВ, Система Олімпійської освіти як засіб педагогічного процесу підростаючого
покоління. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми
фізичної культури (фізична культура і спорт). 2016; Вип. 4: 33-35
8. Ківерник ОВ, Прекурат ОО. Здібності як складова особистісних досягнень підлітків. Young. 2018;
Т. 55; № 3.3.
9. Медвідь АМ, Фізична підготовка як важливий фактор підвищення рівня арбітражу у футзалі. Моло-
дий вчений. 2017; №3.
10. Сухомлинов РО, Андрєєва ОВ, Характеристика показників фізичного розвитку хлопчиків 5-6 років,
які займаються у дитячих футбольних клубах. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Се-
рія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2017; 7(89): 35-8
11. Hakman A. Et al. Analysis of Features of Motivational Priorities to Recreation and Recreational Activities of
Different Groups of People. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві.
2017: №. 2 (38). 85-90.
12. Hakman A, Nakonechniy I, Moseychuk Y, Liasota T, Palichuk Y.& Vaskan I. Training methodology and
didactic bases of technical movements of 9-11-year-old volleyball players. Journal of Physical Education and
Sport, 17(4), 2638-2642.
13. Hakman A, Nakonechnyi I, Balatska L, Filak Y, Kljus O., Vaskan I. Peculiarities of physical and mental
capacity of 6-9-year-old children under elementary school conditions. Journal of Physical Education and
Sport, 2018 Supplement issue 2, 1192-1198.
14. Hakman A, Vaskan I, Kljus O, Liasota T, Palichuk Y, Yachniuk M. Analysis of the acquisition of expertise
and mastery of physical skills for performing techniques by young footballers. Journal of Physical Education
and Sport, 2018 Supplement issue 2, 1237-242.

Published

2019-12-19

Issue

Section

Articles