АSPECTS OF PRACTICAL TRAINING OF PHYSICAL THERAPY PROFESSIONALS STUDYING FOR THE BACHELOR’S DEGREE AT CHERNIVTSI NATIONAL YURII FEDKOVYCH UNIVERSITY

Authors

  • N. Kozik Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
  • N. Stratiichuk Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
  • I. Kukovska Associate Professor (Ph. D.), Bukovinian State Medical University
  • L. Lohush Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
  • V. Stefanchuk Bukovinian State Medical University

Keywords:

physical therapy, clinical practice, Bachelor’s degree, higher education, practical skills, diagnostics, physiotherapeutic intervention

Abstract

The article dwells on the ways of improving practical training of physical therapy specialists studying to
gain Bachelor’s degree at Chernivtsi National Yurii Fedkovych University. The objective of this work is to study
how certain methodologies influence practical skills of the future physical therapists during the clinical
neurological practice. In the process of work, such research methods as observation, polls, performance
analysis and mathematical processing of data were used.
The case study was conducted at the clinical bases of neurological practice in the city of Chernivtsi
involving the students of the 4th year of full-time and part-time study.
In order to consolidate theoretical knowledge, individual rehab programs for given neurological
diagnoses were developed. Diagnostic skills were optimized using methodological recommendations regarding
the order of examinations and ways of result interpretation. The development of rehabilitation complexes and
analysis of prescribed treatment contributed to improved understanding of the tasks performed.
This study proved that the proposed methodological techniques increase the efficiency of theoretical
knowledge consolidation and improve practical skills of students.
Conclusion: Clinical neurological practice enables physical therapy students to improve their theoretical
and practical training for the future professional activities.
The use of clear methodological recommendations and development of practical skills allow students to
meet the requirements of the Standards of Higher Education of Ukraine for gaining Bachelor’s degree in
"Physical therapy, ergotherapy".
Key words: physical therapy, clinical practice, Bachelor’s degree, higher education, individual
rehabilitation program, practical skills, diagnostics, physiotherapeutic intervention.

References

1. Бєлікова НО, Організація практичної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до
здоров’язбережувальної діяльності. Освітологічний дискурс. 2014; 2: 13-22.
2. Бугеря ТМ, Формування готовності фахівців з фізичної реабілітації до професійної діяльності на
основі міжпредметних зв’язків. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного
виховання і спорту. 2011; 1: 17-20.
3. Вовканич АС. Особливості підготовки фахівців з фізичної реабілітації. Науковий потенціал вищої
школи. 2010:18-19.
4. Герцик АМ, Фахівець з фізичної реабілітації, чи фізичний терапевт: національне та міжнародне
тлумачення назв професій. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного
виховання і спорту. 2010; 10: 21-24.
5. Кобелєв СЮ. Перспектива розвитку фізичної терапії у системі охорони здоров’я України. Педагогіка,
психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011; 5: 39-42.
6. Крупа ВВ. Визначення сутності та змісту формування професійної компетентності майбутніх
фахівців фізичної реабілітації. Збірник наукових праць Національної академії державної
прикордонної служби України. Сер. Педагогічні та психологічні науки. 2014; 4(73): 176-187.
7. Фастівець АВ, Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у вітчизняній і
зарубіжній педагогіці. Педагогічні науки. 2016; 66-67: 77-82.

Published

2019-12-19

Issue

Section

Articles