ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ШКОЛЯРІВ СЕРЕДНІХ КЛАСІВ В ПРОЦЕСІ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.42.55-64Ключові слова:
ціннісні орієнтації, учні, рухова активність, вік, стать, value orientations, students, motor activity, age, genderАнотація
Стаття присвячена особливостям формування ціннісних орієнтацій школярів середніх класів в процесі рухової активності. Метою дослідження було вивчити особливості формування ціннісних орієнтації школярів 5 – 9 класів в процесі рухової активності за віковими й статевими ознаками.
Дослідження проводились у закладі загальної середньої освіти № 17 м. Луцька за участю учнів 5 – 9 класів у кількості 300 чоловік (хлопців – 150, дівчат – 150). Їх вік становить – 10 – 15 років. Для вирішення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, опитувальник ціннісних орієнтацій М. Рокича, методи математичної статистики.
Пріоритетні місця в учнів 5 класу посіли такі важливі цінності, як: «здоров’я», «задоволення» і «матеріальне забезпечення». Цінності, які групуються всередині ієрархічної структури, можна визнати як резерв загальної спрямованості людини. Хлопці 5 класу обрали: «цікаву роботу», «активне, діяльне життя», «рівність», «друзі» та «суспільне визнання». Дівчата: «щасливе, сімейне життя», «кохання», «свобода», «самостійність», «суспільне визнання», «впевненість у собі».
Юнаки-дев’ятикласники перелічили «відкинуті» цінності – це цінності особистого життя («краса»); абстрактні цінності («творчість», «пізнання») та індивідуальні цінності («активне, діяльне життя»). А в дівчат, в категорію «незначущих» потрапили: конкретні життєві цінності («друзі»); абстрактні цінності («пізнання», «самостійність»); індивідуальні цінності («матеріальне забезпечення»).
Таким чином підтверджується, що пріоритети ціннісних орієнтації у школярів середніх класів змінюються кожний рік і те, що було важливе для них в 5 класі, змінюється у «хвіст» цінностей в 9 класі.
Посилання
Бакіко І.В. Теоретико-методичні засади формування цінностей здорового способу життя в процесі фізичного виховання у дітей шкільного віку реферат. Київ; 2023;52.
Захарченко М. Особливості ціннісних орієнтацій учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Молодий вчений. 2018; 4. 2(56.2) :1-5.
Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Моделі ціннісних орієнтацій у поведінкових характеристиках особистості школярів різних вікових груп. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018; 2: 57-64. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2018-02/2018-02-00.pdf.
Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні відмінності ієрархічної структури ціннісних орієнтацій школярів різних вікових груп. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018; 3(43): 144.
Марченко О. Вікові та гендерні особливості формування цінностей індивідуальної фізичної куль-тури школярів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту: yауково-теоретичний журнал, 2018; 3: 80-7.
Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів в процесі фізичного виховання: дисертація. Київ; 2012;247.
Ціннісні орієнтири сучасної української школи. МОНУ. 2019; 63. URL: http//mon.gov.ua
Юнг Н.В., Розенберг І.Л., Калашник С.К. Система ціннісних орієнтацій при побудові життєвої перспективи у юнацькому віці. Габітус. 2020; Вип. 19:202–208.