Запровадження інституту множинного громадянства в Україні та особливості його функціонування в окремих країнах Європейського Союзу: порівняльно-правовий аспект

Автор(и)

  • Андрій Федорончук

DOI:

https://doi.org/10.15330/apiclu.66.4.1-4.14

Ключові слова:

громадянство, подвійне громадянство, множинне громадянство, проект закону, Конституція України, країни Європейського Союзу

Анотація

Більшість європейських держав врегулювали проблему множинного громадянства, однак для України ця проблема й досі залишається невирішеною. Відсутність належного нормативно-правового регулювання множинного громадянства сприяє виникненню різноманітних проблем практичного характеру, що свідчить про необхідність вдосконалення цього конституційно-правового інституту. Таким чином, на сьогодні проблема множинного громадянства є надзвичайно актуальною.
У статті досліджується історія запровадження множинного громадянства в Україні, аналізується проект закону про множинне громадянство України з метою виокремлення як негативних, так і позитивних характеристик, а також досліджуються особливості функціонування інституту множинного громадянства в окремих країнах Європейського Союзу.
Автор аналізує основні нормативно-правові акти, які регулюють відносини у сфері громадянства, зокрема положення Конституції України, Закону України «Про громадянство України», а також «Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України» від 07.08.2024 р. № 11469 та інші, наукові праці та публікації у ЗМІ, які стосуються відповідної тематики.
В результаті проведеного дослідження автором робиться висновок про те, що в Україні діє єдине громадянство. Такий підхід не заперечує можливість існування в Україні множинного громадянства. Чинний Закон України «Про громадянство України» вже передбачає випадки множинного громадянства.
Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України» № 11469 від 07.08.2024 р. має як переваги, так і недоліки, але загалом, є доволі прогресивним і спрямованим на удосконалення правового забезпечення функціонування інституту громадянства в Україні, а також забезпечення національних інтересів України в питаннях забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України.
Законодавство Європейського Союзу не передбачає зобов’язання закріплення подвійного громадянства. Сьогодні країни Європи в питанні подвійного громадянства поділяються на декілька груп. Перша – це група країн, які дозволяють подвійне громадянство всім. Друга група – це країни, які дозволяють подвійне громадянство з певними обмеженнями. І третя група країн, які забороняють подвійне громадянство в будь-яких його проявах. Законопроєкт № 11469 від 07.08.2024 р. в разі його прийняття в цілому, запровадить множинне громадянство, але з певними обмеженнями.
Для подальших наукових пошуків у даному напрямі було б доцільно розглянути практику застосування положень законопроєкту № 11469 від 07.08.2024 р. в разі його прийняття.

Опубліковано

2024-12-01

Номер

Розділ

Теоретичні, порівняльні, філософські та історичні засади правого регулювання