Кримінально-Правова Політика ЄС За Лісабонським Договором
DOI:
https://doi.org/10.15330/apiclu.54.160-169Ключові слова:
кримінально-правова політика, Договір про функціонуван- ня ЄС, сфера свободи, безпеки та правосуддяАнотація
Нові положення, привнесені Лісабонським договором, забезпечують гнучкість і, таким чином, усувають багато запитань щодо того, чи може ЄС бути уповноважений діяти в будь-якій галузі кримінального права. Однак його повноваження та інструменти викликають інші питання. По-перше, Лісабонські реформи демонструють згоду не погоджуватися щодо того, чи централізовані дії повинні становити основну частину національного законодавства. Хоча застосування взаємного визнання як конституційного стандарту передбачає, що держави-члени залишаються на передовій правоохоронної діяльності, Лісабонська угода чітко дає змогу приймати майбутні рішення щодо централізації повноважень в таких інституціях ЄС, як Європол та Євроюст. Він також не передбачає беззастережної кримінальної компетенції, але встановлює деякі обмеження. Проблемним моментом є також директиви як правовий інструмент, за допомогою якого Союз може створювати мінімальні правила. Враховуючи суттєві обмеження директиви як інструменту та потенційну відсутність прямого впливу на інструменти, що містять мінімальні правила, виникає питання, чи можуть будь-які положення в розділі про Сферу свободи, безпеки та правосуддя дозволяти створювати норми кримінального права, що безпосередньо застосовуються, у формі нормативних актів, або чи можна використовувати ці чи інші повноваження, які знаходяться нібито поза межами даного розділу, щоб обійти посилання на директиви. Окрім того, не слід забувати, що ДФЄС передбачає виключні, поділені та підтримуюючі компетенції в сфері кримінально-правової політики